NICM
  • Home
  • Over NICM
  • Testimonials
  • Contact





Change de basis van de vooruitgang

On 17 aug, 2014
Change Management
By : Arend-Jan Nijhuis
No Comments
Views : 3836

De basis van alle plannen; Missie, Visie, Doelen en strategie!

Na de fijne samenwerking in BM Partners in 2013 met Brian (super job bij Gartner!) en Oscar (meer behoefte aan ongebonden vrijheid), dit jaar de sprong voorwaarts als volledige zelfstandige.

Ik zal de komende tijd ervaringen delen uit mijn project- en programma werkzaamheden van de afgelopen 14 jaar. Hier vast een opsomming van onderwerpen die ik aan zal snijden.

De basis van alle plannen; Missie, Visie, Doelen en strategie! Eén van de eerste organisatiekundige klassiekers uit mijn studie. Chandler (1920) met zijn “Structure follows Strategy”!

Voor het managen van verandering of ook wel “change management” zijn de holistische theorieën en procesmodellen van belang; De 7’s en van Mckinsey, Organisatie kundige theorieën van Mintzberg, COPAFIJTH, de vereenvoudigde vorm: mensen, middelen, organisatie en processen.

Vanuit de project management theorieën de TGKIO model, plateau planning, de Prince 2 aanpak die allen de basis neerzetten dat je:

  • eerst nadenkt
  • een plan uitwerkt
  • vervolgens gaat uitvoeren.

Belangrijke onderliggen vragen hierbij zijn: Waarom, Wat en Hoe? Het doorlopen van de juiste volgorde om van de huidige situatie naar het toekomstige ideale wereld te komen.

Dit vraagt enerzijds structuur maar tevens de vrijheid van het verwerken van (noodzakelijke) voortschrijdende inzichten.

De vijf belangrijkste valkuilen in project management:

  1. Commitment (senior management) en samenwerking.
  2. Business doelen, requirements en scoping.
  3. Haalbaarheid en risico’s.
  4. Aanpak
  5. Juiste Vaardigheden van programma- en project managers

Ik zal mijn eigen ervaringen op dit punt delen vanuit 14 jaar projecten.

Al deze projecten speelden zich af in het commerciële domein; in call center implementaties, in retail, voor verzekeren via tussenpersonen en direct, verkoop van hypotheken verkoop van pensioenen, verkoop van zakelijke verzekeringen en zeker voor online STP (Straight Through Processing) verkoop van electronica en diensten als schadeverzekeringen.

Alles start bij de juiste strategische verankering: Senior Management Committment, werken en afstemming in de keten (Value Chain), uitgewerkt in doelen (SMART), helder afspraken over Scope (wat doe je wel en wat doe je niet).

Vervolgens ga je (Business) Requirements uitwerken of een Fit Gap analyses uitvoeren wanneer je gebonden bent aan een standaard werkwijze of pakket implementatie. Dit vertaal je naar functionele en customer requirements om klantgerichte oplossingen te ontwikkelen. Als je dit stadium bereikt hebt met commitment van je opdrachtgevers in de keten kun je verder. Je weet nu “Wat” het moet worden en kan naar het uitwerken van het “Hoe” plannen en prioriteiten. Als je gebruik maakt van recente voortschrijdende inzichten ga je aan de slag met een SCRUM benadering.

Als het Waarom, Wat en Hoe zijn vast gesteld ga je aan de slag om issues en risico’s onder controle te houden en ambitie waar te maken.

Mensen, middelen, organisatie processen voorbereiden op de implementatie, voortdurend communiceren over voortgang van je realisatie, implementatie draaiboeken ontwikkelen, mensen trainen, op de werkplek begeleiden in cultuur en coaching programma’s.

Alles gaat aanbod komen, tot binnenkort!

Innovatieve groet

Arend-Jan



Next Post 

About The Author

Arend-Jan Nijhuis

Interim- en Change Manager op het gebied van data, analytics en data science in het commerciële domein. Zeer sterke affiniteit voor innovaties en digitalisering van klantrelaties, marketing, sales en business processen.


Number of Posts : 7
All Posts by : Arend-Jan Nijhuis

Leave a Comment

Click here to cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>





Agenda

maart 2021
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« dec    

Meest recente berichten

  • 9 december 2014, Smart Data & Customer Insights Strategie, ING en Gewoon Energie
  • DE BRUG TUSSEN (SOCIAL) CRM & DIGITAL MARKETING!
  • 3 vragen over BIG Data & Customer Insights
  • GaGanomics en Digital Customer Engagement!
  • Thush CRM Professional van het Jaar 2014

Recente reacties

    Archief

    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014

    Categorieën

    • Change Management
    • CRMTalent
    • Kennis en Opleiden

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Copyright NICM, 2017